Aktualnie jesteś na: strona główna > artykuły > Sprzedajesz auto lub przekazujesz je w darowiźnie? Zgłoś to urzędowi przez Internet
2017-09-12
Jaki urząd należy powiadomić?
O sprzedaży lub przekazaniu pojazdu jesteśmy zobowiązani powiadomić urząd, w którym ten pojazd był zarejestrowany. Może to być starostwo powiatowe lub miasto na prawach powiatu (w regionie podlaskim takie miasta to Białystok, Łomża i Suwałki).
Jakie dokumenty i informacje są potrzebne?
Aby złożyć wniosek przez Internet potrzebny będzie skan umowy kupna-sprzedaży lub darowizny. Inne informacje niezbędne do wypełnienia wniosku to:
- marka pojazdu,
- numer rejestracyjny,
- numer VIN/nadwozia/podwozia/ramy.
Ile jest czasu na zawiadomienie urzędu?
Na złożenie zawiadomienia o zbyciu pojazdu mamy 30 dni.
Jak zawiadomić urząd o zbyciu lub przekazaniu pojazdu przez Internet?
Kroki:
- otwórz stronę wrotapodlasia.pl;
- jeśli masz konto na Cyfrowym Urzędzie lub zaufany profil, możesz się zalogować (dzięki temu Twoje dane osobowe będą już uzupełnione w formularzu zgłoszenia);
- wyszukaj usługę np. „Zawiadomienie o zbyciu pojazdu”;
- wybierz „Znajdź urząd” – wybierz ten, w którym rejestrowałeś auto;
- wypełnij formularz, podpisz go kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym ePUAP i wyślij.
Potwierdzenie otrzymasz na adres e-mail.
Warunek załatwienia sprawy przez Internet
Coraz więcej spraw urzędowych można załatwić przez Internet. Warunkiem jest posiadanie profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
O ile używanie podpisu elektronicznego wiąże się z koniecznością jego zakupu, o tyle profil zaufany można wyrobić bezpłatnie. Można to zrobić w urzędach lub niektórych bankach – w takich sytuacjach z reguły wymagana jest jednorazowa wizyta w celu potwierdzenia danych osobowych. Jak założyć profil zaufany? Sprawdź gdzie możesz potwierdzić profil zaufany.
Uwagi
Sprzedaż pojazdu nie wymaga jego wyrejestrowania.
Jeżeli nie byliśmy jedynymi właścicielami sprzedanego pojazdu, zawiadomienie o jego zbyciu powinno być podpisane przez wszystkich właścicieli. Wtedy złożenie zawiadomienia przez Internet jest o tyle trudniejsze, że każdy z nich powinien posiadać profil zaufany lub podpis elektroniczny.
źródło: www.wrotapodlasia.pl