Aktualnie jesteś na: strona główna > artykuły > Pacjencie, masz prawo!
2016-10-27
Kampania „Rzecznik Praw Pacjenta Przypomina" składa się z trzech części i skierowana jest do wszystkich osób, które spotykają się z problemami i wyzwaniami w służbie zdrowia. Kampania powstała z tego powodu, że poziom wiedzy o prawach pacjenta w Polsce jest nadal niewystarczający i wielu z nas nie ma świadomości tego, że przysługuje nam szereg możliwości obrony swoich praw, w tym także mamy prawo do pomocy wyspecjalizowanych instytucji.
W pierwszym etapie chcemy poinformować Państwa o tym, że jako pacjenci mamy prawo do wyrażenia zgody na udzielenie nam świadczeń zdrowotnych. Co to oznacza?
Oznacza to, że mamy prawo do uzyskania od lekarza przystępnej, zrozumiałej i pełnej informacji o stanie naszego zdrowia, postawionej diagnozie i zaleconych metodach leczenia. Jeśli nie rozumiemy przekazu, ponieważ język medyczny bywa skomplikowany, mamy prawo pytać i dopytywać, prosić o wyjaśnienie niejasnych kwestii. Pamiętajmy, że to my decydujemy o tym czy chcemy, aby dane świadczenie zdrowotne było nam udzielane; możemy też nie wyrazić na nie zgody. Naszym prawem jest też zdecydowaniem o tym kto z bliskich nam może być informowany o stanie naszego zdrowia.
Z tego też powodu w przychodniach czy szpitalach oraz innych placówkach medycznych jesteśmy proszeni o wypełnianie dużej liczby oświadczeń oraz zgód. Bywa to męczącym procesem i nierzadko przy tym się irytujemy, ale wynika to po prostu z przysługujących nam praw.
Jeśli nie jesteśmy ich pewni, możemy zadzwonić pod bezpłatny nr infolinii Rzecznika Praw Pacjenta: 800 190 590, www.bpp.gov.pl.
Zatem, pamiętajmy: jako pacjenci mamy prawo! Na przykład prawo do zgody na udzielenie nam świadczeń zdrowotnych. Zapoznajmy się z FILMEM.
RPP/UM